5 Kansen om als merk relevant te blijven

Na decennialange focus op materiële welvaart duwt de tijdgeest ons naar een herwaardering van ons welzijn. De komende jaren wordt ons welbevinden, ons goed voelen, belangrijker. Wat verder gaat dan een geurkaars voor je raam of met de Happinez in bad. Als tijdgeest-watcher en merkstrateeg schets ik een aantal manieren hoe je als merk relevant kunt blijven, door een bijdrage te leveren aan het wel-zijn van mensen. 

1. Kleine dingen bieden
De tijd van groot, groter is voorbij. De leaseauto wordt kleiner en de vakantie dichterbij. Het geluk ligt tegenwoordig in de kleine dingen van het leven, van een herfstige strandwandeling met chocolademelk tot de Volkswagen up!

Merkkans: bied klanten kleine producten aan of verklein je producten. Zo komt de Staatsloterij op 1 oktober met de Gelukstrekking waar ieder kwartier 1 ton wordt verloot, 24 uur lang, i.p.v. 1 grote klapper van 10 miljoen.

2. Bijzondere momenten creëren
“Ik spaar geen geld, ik spaar mooie momenten” was het credo van Herman Brood. Meer mensen beseffen nu ook dat niet meer geld maar juist bijzondere momenten bijdragen aan hun levensgeluk. Mooie individuele momenten maar vooral, passend bij de tijdgeest, mooie kleine momenten samen.

Merkkans: help mensen om van een gewoon moment een bijzonder moment te maken. Zoals Dr.Oetker die met haar vrolijke Cup Cakes de kleine momenten samen nog specialer maakt.

3. Menselijke maat terugbrengen
De klant centraal is tegenwoordig het mantra. Veel bedrijven zijn druk om hun klanten te segmenteren en hun producten hierop te differentiëren. Met als gevaar een stereotype dienstverlening waar de klant zich onvoldoende in herkent. Merken dienen een stap verder te gaan door de mens achter de klant centraal te zetten. Want de klant wordt pas echt gelukkig bij persoonlijke aandacht voor haar situatie.

Merkkans: breng de menselijke maat terug in je dienstverlening. Bij Buurtzorg staan bij de lokale zorgteams en de toekomstige zorgpensions niet de procedures of de cliënt groep centraal. Maar draait alles om de professionele en toegewijde aandacht voor de persoonlijke situatie van iedere cliënt.

4. Mensen verbinden
Ben je niet gelukkig? Verbeter dan jezelf. Ga op Bikram yoga, lees de The Secret of doe een cursus Mindfulness. Toch zullen al deze activiteiten niet zaligmakend zijn, omdat ze de We-factor missen. In een samenleving die is doorgeslagen in het individuele ligt de oplossing niet in meer IK maar in meer Wij. We gaan steeds beter aanvoelen dat we onderdeel uitmaken van een groter geheel en dat ons geluk in de verbinding met de ander ligt. Geen grote maatschappelijke projecten, maar juist een kleine persoonlijke bijdrage geven ons een intens goed gevoel.

Merkkans: geef mensen de mogelijkheid om iets voor een ander te kunnen betekenen. Een mooi burger initiatief is het online platform Thuisafgehaald.nl, waar mensen hun zelfgekookte maaltijden kunnen delen met buurtgenoten.

5. Werken aan het dagelijks welzijn
De belangrijkste bijdrage aan het welzijn van mensen moet echter vanuit het merk zelf komen. De boodschap van ‘wij zijn de snelste, de lekkerste, de grootste of de beste in onze markt’ is niet genoeg want het raakt niet het hart van jouw klant. Wil je in de komende tijdgeest relevant blijven voor jouw klant dan dien je glashelder te benoemen waarom jouw merk bestaat.

Merkkans: Benoem wat de bijdrage van jouw merk is aan het dagelijks welzijn van de klant. Gaan jullie haar leven veiliger, gezonder, socialer, leuker of gemakkelijker maken? En bepaal hoe jullie dat gaan waarmaken, iedere dag opnieuw. Ik hoor het graaag!

Bron: Marketing Tribune, Peter Heshof (tijdgeest-watcher en merkstrateeg)

home